Seleeni on välttämätön kivennäisaine immuunipuolustusjärjestelmälle ja kilpirauhaselle. Sen puutos, kuten myös liikasaanti, on haitallista terveydelle. 

Kivennäisaine immuunijärjestelmälle ja hermostolle

Seleeni on monipuolinen kivennäisaine, joka on välttämätön  immuunipuolustusjärjestelmälle ja kilpirauhaselle. Sen puutos, kuten myös liikasaanti, on haitallista terveydelle. Vain yksi parapähkinä päivässä antaa sinulle tarvittavan määrän seleeniä.

Seleeni-alkuaine löydettiin vuonna 1817 ja nimettiin kreikkalaisen kuun jumalatar Selenen mukaan. 200 vuotta myöhemmin tutkijat eivät ole vieläkään täysin selvittäneet hivenaineen mahdollisuuksia. Seleeni toimii lähes kaikkialla kehossa - immuunijärjestelmässä, hermostossa, lihaksissa ja kilpirauhasessa. Puutos on keholle haitallista sekä fyysisesti että psyykkisesti. Mutta seleenin liikasaanti on myös epäterveellistä ja voi jopa olla hengenvaarallista.  

Tässä artikkelissa opit, mitä elintarvikkeita sinun pitäisi käyttää päivittäisten seleenitarpeen täyttämiseksi ja mitkä oireet viittaavat puutteeseen tai liikasaantiin. Myös: Miksi seleenivalmisteet voivat olla haitallisia terveydelle.

Mitä on seleeni?

Seleeni on välttämätön hivenaine, mikä tarkoittaa, että se voi imeytyä vain ruoan kautta ja tarvitset sitä vain pienen määrän. Ihmiskeho varastoi on 13- 30 milligrammaa seleeniä. Suurin osa siitä on lihaksissa ja kilpirauhasessa.[1].


Hyvä tietää: Kun seleeniä sisältävää metallia polttaa, syntyy retiisimäinen haju[2].

Miten seleeni toimii?

Seleeni muodostaa tärkeitä proteiineja, jotka vahvistavat immuunijärjestelmää ja estävät soluvaurioita. Se vahvistaa E-vitamiinin ja C-vitamiinin toimintaa puolustusvitamiineina. Seleeni tuottaa yhdessä jodin kanssa kilpirauhashormoneja, jotka lisäävät siittiöiden tuotantoa ja ylläpitävät hermoston toimintaa. Ilman seleeniä maksa ja haima eivät kykene suorittamaan ruoansulatus- ja verensokeritoimintojaan.[3, 4].


Seleeni ja raskasmetallit: Seleeni voi auttaa elimistöä sitomaan lyijyä, joka on raskasmetalli. Sitoutuneessa muodossa oleva raskasmetalli ei voi enää vahingoittaa elimistöä ja se voidaan erittää helpommin.[5] .

Mikä on päivittäinen seleenin saantitarve?

Saksan ravitsemusyhdistyksen suositusten mukaan aikuisen miehen tulisi saada 70 mikrogrammaa seleeniä päivässä. Naisille vaatimus on 60 mikrogrammaa. Imettävillä naisilla on lisääntynyt 75 mikrogramman tarve antaa lapselleen riittävä seleeni rintamaidon kautta[6].

.

Mitkä ruuat sisältävät seleeniä?

Ovatko parapähkinät radioaktiivisia?

Sekä eläin- että kasviperäisistä elintarvikkeista saa seleeniä elimistölle. Kasviperäisten elintarvikkeiden sisältämän seleenin määrä riippuu myös siitä, missä niitä viljeltiin ja kuinka seleenirikas maaperä oli. Missään muussa ruuassa ei ole yhtä paljon seleeniä kuin kookoksessa ja parapähinässä. Vain yksi parapähkinä voi kattaa päivittäisen tarpeen.[7].

Muita seleenirikkaita ruokia[8]:

Ruoka

Mikrogrammaa per 100 grammaa

Tonnikala

82

Vehnäleseet

60 - 130

Munat

20

Ruusukaali

18

Valkoiset pavut

14

Emmental juusto

11

 

Seleenin puutos

Euroopan maaperä on menettänyt paljon seleeniä vuosien varrella. Ilmastonmuutoksen oletetaan olevan syypää tähän, sillä se edistää äärimmäisiä sääolosuhteita. Tulos: Raskaat sateet pesevät seleenin pois maaperästä, ja pitkittyneet kuivakaudet vähentävät myös seleenipitoisuutta. Jos maaperässä on liian vähän seleeniä, sitä ei voi kerääntyä riittävästi kasveihin, mikä tekee ruoasta vähemmän seleenipitoista.[9, 10]. Viimeinen tutkimus siitä, kuinka paljon seleeniä ihmiset kuluttavat Saksassa, toteutettiin vuonna 1996. Saksalaiset saavat keskimäärin 40 mikrogrammaa seleeniä päivässä - vähemmän kuin asiantuntijayhdistykset suosittelevat[11].


On hyvä tietää: Suurimman seleenipitoisuuden omaava maa sijaitsee Nebraskassa Yhdysvalloissa. Kiinan maaperällä on puolestaan alhainen seleenipitoisuus.[1].

Seleenin puutos - Riskiryhmät

Paitsi ihmisillä, jotka syövät liian vähän seleeniä, voi puutosta esiintyä myös seuraavissa ryhmissä[12, 13]:

  • Tupakoitsijat
  • Alkoholistit
  • Naiset, jotka imettävät pitkään
  • Ihmiset, jotka kärsivät suolistosairauksista - seleeni ei pääse verenkiertoon
  • Dialyysipotilaat - paljon seleeniä häviää veren puhdistuksen aikana

6 parasta seleenilähdettä.

Mitkä ovat seleenin puutoksen oireet?

Koska seleeni toimii lähes kaikkialla kehossa, sen puutos voi johtaa useisiin oireisiin[11, 14]:



 

Yleisoireet

Väsymys

Lihasheikkous ja nivelkipu

Immuunikato

Heikentynyt siittiöiden tuotanto

Psyykkiset oireet

Levottomuus

Masennus ja mielialan vaihtelu

Elimelliset oireet

Kilpirauhasen ja sydänlihaksen sairaudet

Maksahäiriöt

 

Seleenivalmisteet

270 ihmistä 1073:sta, eli noin joka neljäs, kertoivat ravintolisistä tehdyssä tutkimuksessa, että he käyttävät seleenivalmisteita. Oikeat lisäravinteet auttavat sinua optimoimaan seleenin saantia - mutta joitakin asioita on on hyvä pitää mielessä [15].

Mitkä seleenitabletit ovat parhaita?

Hyvän seleenivalmisteen tulisi sisältää seleenimetioniinia. Elimistöön voi imeytyä 90 prosenttia tästä seleeniyhdisteestä. Muut seleeniyhdisteet, kuten natriumseleniitti tai natriumselenaatti, imeytyvät vain osittain.[1].

Kuinka paljon seleeniä pitäisi saada ravintolisien kautta??

Liittovaltion riskinarviointilaitoksen mukaan sinun ei pitäisi ylittää 45 milligrammaa seleeniä ravintolisien kautta[9].

Päivässä.

Voiko seleenitabletit aiheuttaa sivuvaikutuksia?

Seleenistä no hyötyä terveydellesi vain jos sitä otetaan oikea määrä. Niimpä seleenin yli 300 mikrogramman päivittäinen saanti ravintolisien kautta voi aiheuttaa terveysongelmia[12, 16]:

  • Väsymys
  • Hiustenlähtö, ihon haalistuminen
  • Pahoinvointi, oksentelu, ripuli
  • Pahan hajuinen hengitys (valkosipulihengitys)
  • Motoristen toimintojen ongelmat

Jos seleeniä saa liikaa pidemmän aikaa, tyypin 2 diabeteksen ja jopa eturauhassyövän riski voi kasvaa[3].

Seleenin ja E-vitamiinin nauttiminen

Seleeni ja E-vitamiini vahvistavat toisiaan. Internetistä löytyy usein suosituksia molempien ravintolisien samanaikaiseen käyttöön. Saksan endokrinologiayhdistys varoittaa kuitenkin seleeni-E- vitamiinivalmisteita: Jos seleenin puutetta ei ole todettu, E-vitamiinin lisäannostus voi lisätä eturauhassyövän riskiä miehillä. Tällaisten yhdistelmävalmisteiden käyttö tulee tapahtua vain lääkärin suosituksesta. Journal of the National Cancer Institute:ssa julkaistussa tutkimuksessa, tutkijat havaitsivat, että riski kasvoi 111 prosenttia. [17-19].

.

Seleeni ja sinkki: Voiko seleeniä ja sinkkiä käyttää samaan aikaan, se ei ole vielä selvää. Tutkimuksessa, joka tehtiin rotilla, tutkijat pystyivät havaitsemaan negatiivisen vaikutuksen eturauhaseen, kun seleeniä ja sinkkiä käytettiin samanaikaisesti.[20].

Seleenin testaaminen

Jos saat riittävästi seleeniä, se voidaan määrittää verinäytteen avulla. Jos epäillään seleenimyrkytystä, virtsanäyte voi olla selkeämpi. Tutkijat yrittävät myös määrittää seleenin määrää hiusten ja kynsien analyyseillä. Näitä menetelmiä pidetään tällä hetkellä sopimattomina, koska tulokset vaihtelevat suuresti [21].

.

Cerascreen® Hivenainetesti

Kotitesteillä, kuten Cerascreen® Hivenainetesti, voit määrittää seleenitasosi pienellä verimäärällä sormenpäästäsi. Laboratorioanalyysin jälkeen saat seleeni-, sinkki- ja magnesiumarvojen tulosraportin sekä yksilölliset suositukset arvojen parantamiseksi.

Seleeni ja kilpirauhanen

Kilpirauhanen ei toimi kunnolla ilman seleeniä. Voiko seleenilisän käyttäminen auttaa kilpirauhasongelmissa?

Auttaako seleeni kilpirauhasen häiriöiden hoidossa??

Ei ole vielä selvää, onko seleeni tehokas kilpirauhasen sairauksia, kuten Hashimoto'sia vastaan. Yhdessä tutkimuksessa raskaana olevat naiset käyttivät seleeniä, jolla oli positiivinen vaikutus kilpirauhasen vajaatoimintaan ja Hashimoto:on syntymän jälkeen. Henkilöiden, joilla on endokriininen orbitopatia, tulisi myös parantaa oireita seleenin lisäyksellä[22-24].

Endokriininen orbitopatia: Tässä taudissa silmämunat pullistuvat voimakkaasti. Syynä on autoimmuunireaktio: immuunijärjestelmä hyökkää kehoon, tässä tapauksessa silmäkuopan kudokseen. Monet kärsivät myös kilpirauhasen liikatoiminnasta.[25] 

 

Lyhyesti: seleeni

Mitä seleeni on?

Seleeni on välttämätön hivenaine, joka varastoituu pääasiassa lihaksiin ja kilpirauhaseen.

Mitkä ovat seleenin vaikutukset?

Tämä hivenaine tukee immuunijärjestelmän ja kilpirauhasen toimintaa sekä miesten hedelmällisyyttä.

Mikä on päivittäinen saantitarve?

Miesten tulisi saada 70 mikrogrammaa seleeniä päivässä ja naisten 60 mikrogrammaa. Voit täyttää päivittäisen seleenin tarpeen vain yhdellä parapähkinällä.

Mitkä ovat seleeninpuutoksen oireet?

Seleenin puutoksen mahdollisia oireita ovat väsymys, masentuneisuus, lisääntynyt alttius infektioille ja kilpirauhasen ongelmat.

Mitä minun pitäisi katsoa seleenivalmisteista?

Elimistöstä imeytyy parhaiten valmisteet, jotka sisältävät seleenimetioniinia. Älä käytä seleenin ja E-vitamiinin yhdistelmiä, koska E-vitamiini voi lisätä eturauhassyövän riskiä, jos sinulla ei ole seleeninpuutosta. Syövän riski voi myös lisääntyä, jos otat lisää seleeniä jo riittävän seleenitasolla. Seleenimyrkytys voi johtaa pahanhajuiseen hengitykseen, hiustenlähtöön ja keltaiseen ihoon.

Lähteet

  1. What is Selenium? | American Nutrition Association, http://americannutritionassociation.org/newsletter/what-selenium
  2. Chemistry International -- Newsmagazine for IUPAC, https://www.iupac.org/publications/ci/2011/3305/5_trofast.html
  3. Rayman, M.P.: The importance of selenium to human health. Lancet. 356, 233–241 (2000). doi:10.1016/S0140-6736(00)02490-9
  4. Elmadfa, I.: Ernährungslehre. Verlag Eugen Ulmer Stuttgart (2015)
  5. Bjørklund, G.: Selenium as an antidote in the treatment of mercury intoxication. Biometals. 28, 605–614 (2015). doi:10.1007/s10534-015-9857-5
  6. Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/referenzwerte/selen/
  7. Paranuss - Lebensmittel-Warenkunde, https://lebensmittel-warenkunde.de/lebensmittel/fette-oele/samen-nuesse/paranuss.html
  8. Lebensmittel | DocMedicus Vitalstofflexikon, http://www.vitalstoff-lexikon.de/Spurenelemente/Selen/Lebensmittel.html
  9. Selen - ein guter Schutz für unseren Körper, https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/lebensmittel/nahrungsergaenzungsmittel/selen-ein-guter-schutz-fuer-unseren-koerper-17732
  10. Selenmangel nimmt zu: Klimawandel hat Einfluss auf unser Essen, https://www.bzfe.de/inhalt/selenmangel-nimmt-zu-29778.html
  11. Ausgewählte Fragen und Antworten zu Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/weitere-publikationen/faqs/selen/
  12. Die ganze Welt der Vitamine, Mineralstoffe und Enzyme. garant Verlag GmbH, Renningen (2016)
  13. Selen und Human-Biomitoring Stellungnahme der Kommission „Human-Biomonitoring“ des Umweltbundesamtes, https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/377/dokumente/selen.pdf
  14. Benton, D., Cook, R.: The impact of selenium supplementation on mood. Biol. Psychiatry. 29, 1092–1098 (1991)
  15. Nahrungsergänzungsmittel, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7874.html
  16. Barceloux, D.G.: Selenium. J. Toxicol. Clin. Toxicol. 37, 145–172 (1999)
  17. Selen und Vitamin E nur bei Mangel, https://www.deutsche-apotheker-zeitung.de/news/artikel/2014/05/02/selen-und-vitamin-e-nur-bei-mangel
  18. Selen und Vitamin E, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7020.html
  19. Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT): Questions and Answers, https://www.cancer.gov/types/prostate/research/select-trial-results-qa
  20. Daragó, A., Sapota, A., Nasiadek, M., Klimczak, M., Kilanowicz, A.: The Effect of Zinc and Selenium Supplementation Mode on Their Bioavailability in the Rat Prostate. Should Administration Be Joint or Separate? Nutrients. 8, (2016). doi:10.3390/nu8100601
  21. Problematik, Klinik und Beispiele der Spurenelementvergiftung - Selen, https://www.gtfch.org/cms/images/stories/media/tk/tk79_1/mueller1.pdf
  22. van Zuuren, E.J., Albusta, A.Y., Fedorowicz, Z., Carter, B., Pijl, H.: Selenium supplementation for Hashimoto’s thyroiditis. Cochrane Database Syst Rev. CD010223 (2013). doi:10.1002/14651858.CD010223.pub2
  23. Ventura, M., Melo, M., Carrilho, F.: Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017, (2017). doi:10.1155/2017/1297658
  24. Drutel, A., Archambeaud, F., Caron, P.: Selenium and the thyroid gland: more good news for clinicians. Clin. Endocrinol. (Oxf). 78, 155–164 (2013). doi:10.1111/cen.12066
  25. Pschyrembel Online | endokrine Orbitopathie, https://www.pschyrembel.de/endokrine%20Orbitopathie/K0FR6/doc/